NEURODYDAKTYKA

 

Neurodydaktyka : nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi / Marzena Żylińska. Toruń : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2013.

       

 

       (…) książka, w której zostały zebrane wnioski płynące z neuronauk. Dzięki postępowi tych nauk możemy dziś zweryfikować metody nauczania stosowane w domach, w przedszkolach i szkołach. Neurobiolodzy obalają wiele wygodnych dla rodziców i nauczycieli mitów i pokazują jak wiele zależy od nas dorosłych. To my, tworząc określone środowisko, decydujemy o tym, czym będą zajmować się dzieci. Ich aktywność znajduje odzwierciedlenie w strukturze sieci neuronalnej, można nawet powiedzieć, że rzeźbi ich mózgi. Dlatego z wnioskami płynącymi z neuronauk powinni zapoznać się zarówno rodzice, jak i nauczyciele oraz studenci kierunków pedagogicznych, a także wszyscy, którzy chcą się dowiedzieć, jak lepiej wykorzystać potencjał dzieci. Jeśli szkoła ma być źródłem prawdy o świecie, sama nie może ignorować wiedzy o tym, jak przebiegają procesy uczenia się.

Z okładki książki

 

 

Psychologia : mózg, człowiek, świat / Stephen M. Kosslyn, Robin S. Rosenberg ; przeł. [z ang.] Beata Majczyna [et al.].  Kraków : Wydawnictwo Znak, 2006.

     

 

       (…) Kluczem do tej książki jest myśl, że psychologię można najlepiej zrozumieć w kategoriach zdarzeń, jakie dokonują się na różnych poziomach analizy: mózgu (czynniki biologiczne), osoby lub człowieka (przekonania, pragnienia i uczucia) i świata lub grupy (czynniki społeczne, kulturowe i środowiskowe). Podkreślamy, że żadne z tych zdarzeń nie występuje w odosobnieniu. Nie tylko wszystkie te zdarzenia dokonują się w świecie, gdzie jesteśmy zanurzeni w określonych bodźcach i zachowujemy się zgodnie z pewnymi celami, lecz także zdarzenia te nieustannie wzajemnie na siebie oddziałują. Na przykład nasz mózg pozostaje pod wpływem naszych przekonań (pomyśl tylko, jak martwienie się może wprowadzić napięcie do naszego organizmu), a nasze interakcje społeczne zarówno kształtują nasze przekonania, jak i pozostają pod ich wpływem. (…) Wszystkie zdarzenia psychiczne, od interakcji grupowej poczynając, poprzez zaburzenia psychiczne, na pamięci i zdolnościach twórczych kończąc, mogą być najlepiej zrozumiane poprzez rozważanie zdarzeń na wszystkich trzech poziomach oraz ich wzajemnego oddziaływania zarówno ze światem, jak i między sobą. (…).

Z przedmowy

 

Jak zwiększyć moc mózgu : metody, techniki i ćwiczenia podwyższające sprawność umysłu / Richard Leviton ; przeł. Iwona Rutkowska.  Konstancin-Jeziorna : Wydaw. Medium, 2001.

       

 

Książka Richarda Levitona jest kompleksowym, wyczerpującym poradnikiem dla „użytkowników mózgu”. Wszyscy chcemy mieć bystry umysł, znakomitą pamięć, być błyskotliwi i efektywni w nauce i pracy – a jednocześnie zachować pełną sprawność umysłową do późnej starości. Autor udowadnia, że jest to możliwe i całkowicie osiągalne, jeśli stosować się do konkretnych zaleceń i wskazówek, które podaje czytelnikom.

Znajdziemy tu między innymi:

  • testy pozwalające określić rodzaj naszej inteligencji oraz stan naszego samopoczucia psychicznego i fizycznego;
  • wskazówki dotyczące właściwego trybu życia (np. odżywiania, aktywności fizycznej, odpoczynku);
  • konkretne wiadomości o witaminach, minerałach i preparatach odżywczych podwyższających sprawność umysłową;
  • informacje o korzystnym wpływie na pracę mózgów określonych rodzajów muzyki, a także rozmaitych olejków roślinnych;
  • atrakcyjne, proste, a często zabawne ćwiczenia służące poprawieniu zdolności umysłowych.

To zaledwie nieliczne elementy całego programu, który należy rozpocząć – jak podkreśla autor – od gruntownej zmiany samego siebie, przełamania utartych stereotypów i uwierzenia, że naprawdę możemy, niezależnie od wieku, znacznie zwiększyć moc swojego mózgu.

 

Z okładki książki

 

Ucz się szybciej, zapamiętuj więcej / David Gamon, Allen D. Bragdon ; z ang. przeł. Dorota Kozińska. Warszawa : Klub dla Ciebie : "Medium", 2003.

 

 

Kolejna książka z serii TRENUJ SWÓJ MÓZG dostarcza wiele praktycznych informacji na temat pracy mózgu, koncentrując się na tym, co najważniejsze w każdym wieku i w każdej sytuacji życiowej – na uwarunkowaniach procesu uczenia się i zapamiętywania.

Nowe technologie umożliwiają coraz dokładniejsze poznanie sposobu działania mózgu, różnych jego funkcji i procesów. Książka podaje w przystępny sposób wiedzę, będącą wynikiem najnowszych badań laboratoriów naukowych, dostępną jedynie osobom śledzącym czasopisma fachowe. Znajomość najnowszych odkryć w tej dziedzinie pozwala na lepsze poznanie i wykorzystywanie możliwości własnego mózgu oraz na właściwe zatroszczenie się o jego sprawność obecnie i wtedy, gdy będzie następowało naturalne osłabienie jego funkcji. Wiedza ta pozwoli także na umiejętne pokierowanie aktywnością naszych dzieci, wychowanków i podopiecznych, by mogli osiągnąć optymalną sprawność umysłową, stosowną do ich wieku.

Z okładki książki

 

Pamięć doskonała ! : 50 łamigłówek, które wytrenują Twój mózg i pozwolą Ci zapamiętać wszystko / Charles Phillips ; tł. Marta Czub. Gliwice : Wydawnictwo Helion, cop. 2016.

    

 

(…) w tej książce znajdziesz pół setki zabawnych, ciekawych, wciągających łamigłówek, dzięki którym Twój mózg zacznie wracać do formy. Testy pamięciowe i na orientację, ćwiczenia liczbowe i wymagające kombinacji – to wszystko pozwoli Ci poznać techniki stosowane przez mistrzów pamięci. Z całą pewnością zwiększą one Twoją zdolność zapamiętywania i doprowadzą do fizycznych zmian w strukturze mózgu. Dzięki aktywności intelektualnej zabezpieczysz się przed skutkami naturalnej degeneracji tego ważnego organu. A w ocenie własnego stanu przed ćwiczeniami i po nich pomoże Ci test pamięci: zobaczysz, jak zbawiennie wpływają na Ciebie ćwiczenia!

Z okładki książki

 

 

Mózg : fascynacje, problemy, tajemnice / Jerzy Vetulani. – Wyd. 4. - Kraków : Homini - Wydawnictwo Benedyktynów Tyniec, 2014.

       

 

       (…) nieskończonym źródłem odpowiedzi i podpowiedzi – nowych fascynujących pytań – jest mózg, odsłaniający dzięki coraz bardziej zaawanasowanym metodom badawczym kolejne swe tajniki, a w studiach nad nim można widzieć wręcz antropologię XXI wieku. Jerzy Vetulani oprowadza nas po naszym „centrum dowodzenia”, ukazując z erudycją i wdziękiem, że „szare komórki” to pole zainteresowań zarówno „twardej” biologii, jak i subtelnej humanistyki.

 

Z okładki książki

 

Zintegrowany mózg - zintegrowane dziecko : 12 rewolucyjnych strategii kształtujących umysł twojego dziecka / Daniel J. Siegel, Tina Payne Bryson ; przeł. Norbert Radomski. - Wyd. 1 (dodr.). -Poznań : Dom Wydawniczy Rebis, 2016.

      

 

       Twój dwulatek wpada w histerię na środku sklepu, przedszkolak odmawia ubrania się, a piątoklasista dąsa się na ławce, zamiast grać na boisku. Czy dzieci spiskują, żeby życie ich rodziców było niekończącym się wyzwaniem? Nie – to tylko ich rozwijające się umysły przejmują ster! W tej pionierskiej książce autorzy w przystępny sposób przekazują nową wiedzę dotyczącą rozwoju mózgu człowieka. U dzieci, szczególnie małych, prawa półkula, odpowiedzialna za emocje, dominuje nad lewą półkulą, zawiadującą logicznym myśleniem. Nic dziwnego, że dzieci mogą mieć problem z kontrolowaniem swoich zachowań. Ta niezwykła książka dostarcza rodzicom skutecznego narzędzia w postaci 12 sprawdzonych strategii integracji umysłu, które zostały uzupełnione wyjaśnieniami, przykładami oraz ilustracjami.

Z okładki książki

 

Neuropedagogika, neuroedukacja i neurodydaktyka : fakty i mity / Małgorzata Chojak. - Wydanie pierwsze. - Warszawa : Difin, 2019.

       

 

„Neuropedagogika, neuroedukacja i neurodydaktyka…” to przede wszystkim książka napisana przez pedagoga dla pedagogów. Stanowi próbę usystematyzowania wiedzy, obejmującej implikację wyników badań nad mózgiem w działalności nauczyciela. Każdy z rozdziałów zawiera zarówno praktyczne wskazówki, jak i ich teoretyczne uzasadnienia, oparte na wynikach najnowszych badań z zakresu neurobiologii. Autorka odnosi się do popularnych w przedszkolach czy szkołach teorii, wskazując, czy należy je rozumieć jako neuromity czy neurofakty.

Czytelnik ma okazję pogłębić wiedzę na temat Teorii Inteligencji Wielorakich, teorii stylów nauczania czy kinezjologii edukacyjnej, ale także w zakresie takich twierdzeń, jak:

  • mózg jest plastyczny przez całe życie i uczy się powoli (praca domowa ma sens, ale jedna godzina terapii w tygodniu – już nie),
  • płeć ma znaczenie,
  • neurony lustrzane, czyli jak pasja rodzi pasję,
  • mózg filtruje informacje (kluczem do sukcesu jest motywacja, a nie metody aktywizujące),
  • nauczanie bezstresowe może być groźne dla życia,
  • zgubna droga pełnej cyfryzacji edukacji, czyli jak nadmierny kontakt z mediami zmienia strukturę i funkcjonowanie mózgu. (…).

Z okładki książki

 

Cyfrowa demencja : w jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci / Manfred Spitzer ; przeł. Andrzej Lipiński. - Dodruk. - Słupsk : Wydawnictwo Dobra Literatura, 2015.

       

 

Życie bez komputera, smartfona czy internetu obecnie jest już niemożliwe. Dzieci i młodzież spędzają dziś w świecie cyfrowych mediów ponad dwa razy więcej czasu niż w szkole. Skutkami są zakłócenia rozwoju mowy, problemy z nauką i koncentracją, stres, depresja i narastająca gotowość do stosowania przemocy fizycznej.

„Cyfrowa demencja” to określenie, którego przed kilku laty użyli południowokoreańscy lekarze do opisania symptomów chorobowych – zarówno psychicznych, jak i fizycznych – będących skutkiem niekontrolowanego korzystania z mediów cyfrowych. Renomowany niemiecki psychiatra i neurobiolog, Manfred Spitzer, daje w swojej książce szczegółowy wgląd w istotę i przyczyny tego zjawiska. Naukowiec z całą stanowczością wzywa rodziców do ograniczenia czasu poświęconego przez dzieci na cyfrową rozrywkę, aby uchronić je przed popadnięciem w cyfrową demencję.

 

Z okładki książki

 

Co tam się dzieje? : jak rozwija się mózg i umysł w pierwszych pięciu latach życia / Lise Eliot ; przeł. Andrzej Jankowski. Poznań : Media Rodzina, cop. 2003.

       

 

(…) Oczywiście geny są bardzo ważne, ale każdy, kto kiedykolwiek badał komórki nerwowe, wie, jak zadziwiająco są one plastyczne. Sam mózg jest w sensie dosłownym kształtowany przez doświadczenie – każde wrażenie wzrokowe, każdy dźwięk i każda myśl pozostawiają ślad w konkretnych obwodach nerwowych, modyfikując sposób, w jaki rejestrowane będą widoki, dźwięki i myśli pojawiające się w przyszłości. Mózg nie jest niezmiennym „urządzeniem” o ustalonej raz na zawsze formie, lecz żywą, dynamiczną tkanką, która ciągle udoskonala się, aby sprostać coraz to nowym wymogom sensorycznym, motorycznym, emocjonalnym i intelektualnym. (…)

 

Fragment rozdziału „Kultura czy natura? Wszystko jest w mózgu”, s. 13.

 

 

Płeć mózgu : o prawdziwej różnicy między mężczyzną a kobietą / Anne Moir, David Jessel ; przeł. Nina Kancewicz-Hoffman. - Wyd. 3, dodr. - Warszawa : Państ. Instytut Wydawniczy, 2003.

    .

 

(…) Budowa mózgu wpływa na to, jak myślimy, uczymy się, widzimy, odbieramy zapachy, odczuwamy, porozumiewamy się, kochamy, uprawiamy miłość, walczymy, odnosimy sukcesy lub porażki. Zrozumienie, jak zbudowany jest nasz własny mózg, a także mózgi innych ludzi, nie jest sprawą bez znaczenia.

Niemowlęta to nie czyste kartki, na których gryzmolimy instrukcję zgodnych z płcią zachowań. Przychodzą na świat już ze swoim męskim lub kobiecym umysłem, który wykształciły w łonie matki, niezagrożone przez liczne rzesze niecierpliwie ich oczekujących inżynierów społecznych.

 

Ze wstępu

 

Zabawy i ćwiczenia na cały rok : propozycje do pracy z dziećmi młodszymi o specjalnych potrzebach edukacyjnych / Anna Franczyk, Katarzyna Krajewska. - Wyd. 3. - Kraków : "Impuls", 2005.

       

(…) Proponowane przez nas ćwiczenia i zabawy mogą zostać wykorzystane zarówno w pracy indywidualnej z dzieckiem, jak też stanowić część zajęć z mniejszymi grupami dzieci. Dają możliwość wyboru odpowiedniego obszaru ćwiczeń na wybranym etapie dostosowanym do obecnych umiejętności i możliwości dziecka. Możemy zatem pracować z dzieckiem jednocześnie na co najmniej dwóch obszarach na wybranym przez terapeutę etapie; przykładowo, prowadzimy zajęcia z dzieckiem w zakresie motoryki dużej i małej na etapie pierwszym, gdyż funkcja ta jest słabiej rozwinięta, oraz ćwiczenia i zabawy z zakresu percepcji, pamięci słuchowej i koordynacji słuchowo-ruchowej na etapie drugim. (…).

Ze wstępu

 

Opracowała: Anna Wesołowska

 

Copyright