Emocje

Wielka księga emocji / Pujol i Pons Esteve. - Kielce : Wydawnictwo Jedność, cop. 2017 

Ta wspaniała księga wprowadza dzieci w fascynujący świat emocji, czyli w świat uczuć. Na jej stronach przedstawione zostały baśnie i opowieści, w których wyeksponowano rozmaite uczucia ich bohaterów. Wszystko po to, by dzieci potrafiły rozpoznawać i nazywać emocje i by potrafiły okazywać je w sposób kontrolowany i adekwatny do sytuacji. Nie ma uczuć dobrych i złych, ale, każdy się chyba z tym zgodzi, nie powinniśmy okazywać szalonej radości w miejscu, gdzie wymagana jest od nas cisza i skupienie, np. w urzędzie czy podczas szkolnych zajęć, podobnie jak umiejętność nieokazywania złości czy gniewu cechuje człowieka opanowanego i kulturalnego. Gniew, strach, radość, wdzięczność, smutek… to tylko niektóre z emocji, które zostaną oswojone dzięki tej pięknej i mądrej księdze. Zapraszamy do odkrywania świata emocji. To wspaniała wędrówka w głąb siebie i fascynująca przygoda.                

 

 

 

 

Po co się złościć? / Zubrzycka Elżbieta. - Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2018

Książka składa się z dwóch części: z ciekawego opowiadania i skierowanego do dzieci króciutkiego wykładu o zasadach prawidłowej komunikacji.
Opowiadanie pokazuje dzieciom, skąd się bierze złość i do czego jest potrzebna. Wyjaśnia, że czasem jest ona uzasadniona, a czasem nie. Jak to odróżnić? Temu służy druga część książki, która omawia zjawisko złości, uczy, jak nad nią zapanować i wyrażać w taki sposób, który nie krzywdzi nikogo.

 

 

 

 

 

Włącz emocje : opowiadania socjoterapeutyczne / Anna Busz. - Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2017

Niniejsza książka stanowi pomoc w procesie kształtowania inteligencji emocjonalnej. Zawarte w niej opowiadania ułatwią dzieciom rozpoznawanie, zrozumienie i nazywanie emocji własnych, jak również innych osób. Wyzwolą chęć swobodnego wypowiadania swoich myśli oraz prawidłowego nawiązywania    i podtrzymywania kontaktów międzyludzkich. Ponadto wyjaśnią, w jaki sposób można radzić sobie     w sytuacjach trudnych oraz jak reagować w momentach słabości.

 

 

 

 

 

 

Emocje dzieci i młodzieży z trudnościami w rozwoju i zachowaniu / redakcja naukowa Barbara Winczura. Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2017

 Okres dzieciństwa, w którym w naturalnym procesie uspołeczniania poznaje się wymagania otoczenia, w silnym stopniu kształtuje zręby osobowości podstawowej. Wtedy następuje pierwsze tworzenie się obrazów świata społecznego z jego radościami i smutkami. Powstają wyobrażenia o sobie i swoich możliwościach, a nawet marzenia. Wyobrażenia te są odbiciem doświadczeń dziecięcych, ich intelektualno-emocjonalnych interpretacji zdarzeń, obrazów kulturowych oraz ocen wartościujących, które słyszą i poznają.
Dzieciństwo jest wprawdzie okresem uczenia się potrzebnych umiejętności w życiu dorosłym, ale zakres i formy wybierają z troską dorośli. W dużej części przypadków tak jest, ale zarazem część dzieci z bardzo wielu powodów takiego radosnego dzieciństwa nie doświadcza.

 

 

 

Tomcio rozwiązuje problemy ; trudne emocje / Kańciurzewska Anna. - Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2018

Seria: Kreatywne Książeczki Terapeutyczne

Publikacje z serii Kreatywne Książeczki Terapeutyczne są adresowane do terapeutów, pedagogów i rodziców oraz do ich pociech i podopiecznych. Stanowią doskonałe narzędzie do rozwiązywania wielu trudności wychowawczych i radzenia sobie z nieprawidłowymi dziecięcymi zachowaniami. Treści są skonstruowane w taki sposób, że pozwalają na indywidualne dostosowanie bajeczki do rzeczywistego otoczenia malucha. Dzięki temu każdy może stać się nauczycielem i terapeutą własnego dziecka. Prezentowana książeczka zawiera bajki terapeutyczne opowiadające o radzeniu sobie z trudnymi emocjami, takimi jak złość, gniew, smutek czy strach, a także część poradnikową. Proponowane rozwiązania oraz opowiadania stanowią kompleksową pomoc w przezwyciężaniu dziecięcych problemów i zmartwień.

 

 

 

 

Emocje na wodzy :  scenariusze zajęć w klasach I-III z elementami kształcenia emocjonalnego / pod red. Romualdy Niemczal. Poznań : Oficyna Wydawnicza G&P, 2002

Poradnik dla nauczycieli nauczania zintegrowanego. Zawiera 15 gotowych do wykorzystania scenariuszy lekcji stworzonych przez kilkanaście autorek - nauczycielek. Propozycje zajęć (wraz z kartami pracy i załącznikami) pozwalają nauczycielowi wspomagać emocjonalnie swoich podopiecznych, a samym dzieciom - lepiej radzić sobie z emocjami. Nowatorski poradnik o walorach praktycznych i instruktażowych.

 

 

 

 

 

Wspomaganie rozwoju społeczno-emocjonalnego / red. prowadząca Krystyna Zielińska, Beata Krysiak. - Warszawa :  Dr Josef Raabe Spółka Wydawnicza, cop. 2014

Zbiór kart pracy na zajęcia wspomagające rozwój przedszkolaków ( 3-, 4- i 5-latków ).
W zeszycie znajdują się materiały wspomagające rozwój emocjonalny m.in.: zabawy i ćwiczenia rozbudzające poczucie własnej wartości, przygotowujące do radzenia sobie w trudnych sytuacjach, uodparniające na trudności oraz rozwój społeczny m.in. zabawy i działania ułatwiające naukę samodzielności, odpowiedzialności, umiejętności bycia w grupie, poznawania praw i obowiązków.
Zawarte karty pracy posiadają trzy poziomy trudności. Doskonale nadają się do prowadzenia zajęć indywidualnych i grupowych.

 

 

 

 

 

Złość i agresja u dzieci / Brazelton T. Berry. - Sopot : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2017

Złość to naturalne uczucie, które towarzyszy każdemu z nas. Tego, jak nad nią panować, uczymy się przez całe życie. Autorzy wnikliwie omawiają proces pojawiania i uzewnętrzniania się złości – już od momentu narodzin. Przekonują przy tym, że najważniejsze jest to, by poznać jej prawdziwe powody. A może być ich dużo, między innymi niezaspokojone potrzeby, pojawienie się młodszego rodzeństwa, zła atmosfera między rodzicami czy napięcia wśród rówieśników. Ten napisany z humorem poradnik doskonale uczy, jak zrozumieć gniew swojego dziecka i jak sobie z nim poradzić.

 

 

 

 


 Dzień dobry, moje emocje! :  praktyczna pomoc edukacyjna dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym / Renata Malek. Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia - Grupa Wydawnicza Harmonia, 2019

Czy dzieci potrzebują książek o emocjach? Przecież każdy okazuje je tak, jak potrafi. Nie trzeba nikogo uczyć śmiać się lub płakać. Nie ma dobrych i złych emocji. Wszystkie są częścią nas. A jednak emocje są czasami od nas silniejsze    i tracimy nad nimi kontrolę. Jak to się dzieje, że czujemy się przeszczęśliwi, a jednak z oczu płyną nam łzy? Jak okazywać swoją złość, nie sprawiając przykrości innym? Czy strach może budzić śmiech? Książka ta powstała, by pomóc młodym czytelnikom nazywać i rozumieć różne emocje, zarówno własne, jak i innych. Zadanie to ułatwić mają przedstawione na kolejnych stronach realistyczne fotografie, krótkie teksty oraz opracowane do nich pytania i proste polecenia. Pracując z tą publikacją, dziecko odkrywa, że wszystkie jego emocje, nawet te trudne, są niezwykle ważne. Uczy się, jak można je przeżywać, nie krzywdząc innych.

 

 

 

Jak powstają emocje : sekretne życie mózgu /Lisa Feldman Barrett. - Warszawa : CeDeWu, 2018

Emocje wydają się być automatyczne, jak niepohamowane reakcje na nasze myśli    i doświadczenia. Naukowcy długo popierali to założenie, twierdząc, że emocje są tak zaprojektowane w ciele lub w mózgu, że nie podlegają zmianom. Dzisiaj jednak nauka o emocji przechodzi rewolucję równającą się z odkryciem względności  w  fizyce czy selekcji naturalnej w biologii, a ta zmiana poglądów niesie ze sobą ogromne implikacje dla nas wszystkich. Dlaczego emocje wydają się być automatyczne? Czy racjonalna myśl naprawdę kontroluje emocje? Jak emocja wpływa na chorobę? Jak możesz zwiększyć inteligencję emocjonalną swoich dzieci? W książce "Jak powstają emocje" autorka udziela odpowiedzi na te i na wiele innych pytań, ujawniając najnowsze badania i intrygując praktyczne zastosowanie nowej nauki o emocji, umyśle i mózgu.

 

 

 

Wspomaganie rozwoju emocji : edukacja przedszkolna : 5-6 lat / Żaba-Żabińska Wiesława. -  Kielce : Grupa MAC, cop. 2016.

Publikacja zawiera karty przeznaczone do pracy indywidualnej – z ćwiczeniami, których celem jest nauczenie dzieci wyrażania i nazywania emocji towarzyszących im w życiu, a także poznawanie sposobów radzenia sobie z nimi. Dzieciństwo nie jest pozbawione żadnych zmartwień, trosk, obaw i trudności. Dzieci przeżywają wiele lęków, które nie zawsze można wyjaśnić w racjonalny sposób, ale należy je potraktować poważnie. Pomocne są zabawy i ćwiczenia, które dodadzą im odwagi, uświadomią przeżywane uczucia, spowodują, by się one pojawiły oraz zachęcą dzieci, by otwarcie je wyrażały. Dzięki nim dzieci staną się silniejsze emocjonalnie.

 

 

 

 

 

Strach i Pogromca Potworów / Wojciech Kołyszko, Jovanka Tomaszewska. - Sopot : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2018

Strach i pogromca potworów opowiada o niebezpieczeństwach płynących z ignorowania własnego strachu, a także o tym, co się dzieje, gdy nie potrafimy zapanować nad swoim lękiem. Książka zawiera ,,Instrukcję obsługi strachu", w przystępny sposób przedstawiającą praktyczne sposoby radzenia sobie z tym uczuciem, a także wiele zabaw i ćwiczeń pomagających lepiej je poznać, również w kontekście innych emocji. Ta ostatnia część będzie przydatna zarówno dla rodziców, jak i osób pracujących z dziećmi. Kolejne bajki z serii przedstawiają złość, smutek, zazdrość, wstyd i radość. Warto zapoznać się również z nimi, gdyż wszystkie uczucia są ze sobą powiązane i tylko znajomość wszystkich pozwala nam korzystać w pełni z własnych możliwości. Uczucia są czymś naturalnym. Gdy jesteśmy świadomi tego, co czujemy, i potrafimy to w odpowiedni sposób wyrażać, życie nabiera głębi, a relacje z innymi ludźmi - pełni. Jeśli jednak ignorujemy uczucia bądź się ich boimy, zaczynają się kłopoty. Nawet najbardziej rozwinięty intelekt nie zastąpi inteligencji emocjonalnej. Seria bajek o uczuciach ma na celu wspomaganie wszechstronnego rozwoju dziecka. Opowieści są pomyślane tak, by uczyły rozpoznawania, akceptowania i właściwego okazywania uczuć. Są adresowane głównie do dzieci w wieku 5-9 lat, ale także dorosłym przyniosą użyteczną wiedzę na ten temat.

 

W świecie emocji i uczuć : wierszyki i ćwiczenia kształcące umiejętność rozpoznawania i nazywania stanów emocjonalnych / Maćkowiak Arkadiusz. - Gdańsk : Grupa Wydawnicza Harmonia - Wydawnictwo Harmonia, 2019

Publikacja przeznaczona jest dla dzieci, które mają trudności z rozpoznawaniem    i określaniem emocji i uczuć innych osób oraz dopasowywaniem emocji do danych sytuacji. Na każdej stronie książki opracowano jedną emocję lub jedno uczucie. O wszystkich stanach emocjonalnych ułożono krótkie wierszyki, których dziecko może nauczyć się na pamięć. Dodatkowo przygotowano kilka pytań i poleceń, dzięki którym maluch powie, kiedy odczuwał daną emocję, i postara się pokazać ją przed lustrem oraz rozpoznać na twarzy dorosłego.

 

 

 

 

 

oprac. Bogumiła Pawłowska

Copyright