HISTORYJKI LOGOPEDYCZNE

 

Suchą szosą szła szczypawka : łamańce językowe / tekst i ilustracje Krzysztof Kiełbasiński.  Warszawa : Wilga - Grupa Wydawnicza Foksal, 2016.

Wesołe wierszyki, które pomogą dzieciom w ćwiczeniu prawidłowej wymowy. Dzięki nim powtarzanie trudnych wyrazów nie będzie już żmudnym zadaniem, lecz wspaniałą zabawą!

Z okładki książki

 

 

 

 

 

 

Gdzie jesteś, języczku? : 30 zabawnych wierszyków usprawniających narządy mowy dziecka / Grażyna Wasilewicz. – Wyd. 2. - Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2015.

Książka zawiera trzydzieści zabawnych wierszyków z wplecionymi opisami ćwiczeń usprawniających narządy mowy, uczących prawidłowego oddechu oraz kształtujących słuch fonemowy. Dziecko ćwiczy, słuchając wesołych historyjek, dzięki czemu gimnastyka staje się przyjemna i ciekawa.

Publikacja przeznaczona jest do wykorzystania przez rodziców, logopedów, nauczycieli przedszkolnych i wczesnoszkolnych do indywidualnej lub grupowej pracy z dziećmi. Sprawdzi się zarówno w terapii logopedycznej, jak i w profilaktyce zaburzeń mowy.

Z okładki książki

 

 

 

Chrząszcze w trzcinie : językowe wygibasy / Anna Paszkiewicz ; ilustrował Dariusz Wanat.  Warszawa : Wydawnictwo SBM, 2017.

Chrząszcze w trzcinie : językowe wygibasy to świetna propozycja dla wszystkich dzieci. Ponad 25 zabawnych rymowanek zachęca do nauki wymowy najtrudniejszych połączeń głosek występujących w języku polskim. Teksty mogą być wykorzystywane podczas terapii logopedycznej w szkole, a także przez rodziców w domu. Dzięki wierszykom staniesz się mistrzem poprawnej wymowy!

 

Mgr Kinga Pacho – logopeda, pedagog specjalny, dyplomowany terapeuta pedagogiczny, konsultant merytoryczny publikacji

 

 

 

 

Szumi i brzęczy : opowiastki logopedyczne ułatwiające wywoływanie głosek "sz" i "ż" z zestawem zabaw i ćwiczeń / Anna Jóźwik. Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2015.

Szumi i brzęczy to zbiór 10 przyjaznych, pełnych ciepła opowiastek, których bohaterami są dzieci mające trudności z prawidłową wymową głosek sz i ż. W nauce poprawnej realizacji tych dźwięków maluchy są wspierane przez bliskich: rodziców, dziadków, wujostwo, pokazujących jak w prosty i zabawny sposób wywołać i utrwalić głoski sz i ż. Każde opowiadanie opatrzone jest zestawem zabaw i ćwiczeń logopedycznych, które dziecko może wykonywać w sytuacjach codziennych, na przykład naśladując otaczające dźwięki.

Z okładki książki

 

 

 

 

Historyjki logopedyczne z ćwiczeniami artykulacyjnymi / Maciej Kloc. – Wyd. 2. - Gdańsk : Harmonia, 2013.

Jest to zbiór dziesięciu krótkich opowiadań o różnorodnej tematyce, zgodnej z zainteresowaniami najmłodszych. Z opowiadaniami powiązane są ćwiczenia artykulacyjne, dzięki którym terapia logopedyczna będzie dla dziecka ciekawą zabawą.

Do każdej historyjki dołączono barwny obrazek oraz kolorowankę. Na końcu książki zamieszczono listę historyjek podzielonych ze względu na przydatność do pracy z konkretną wadą wymowy oraz indeks wszystkich ćwiczeń i ich opisy.

Z okładki książki

 

 

 

 

Nasze języczki opowiadają dzieciom o dzieciach : historyjki logopedyczne dla najmłodszych / Beata Wiśniewska-Michalik. Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2013.

Książka zawiera dwanaście pogodnych opowiastek o tematyce dziecięcej, których bohaterowie (sześciu chłopców i sześć dziewczynek) są ukazani w swoim najbliższym środowisku: w rodzinie, na podwórku, w przedszkolu. Historyjki są nie tylko przyjazna lekturą dla dzieci, ale przede wszystkim stanowią pomoc dla logopedy. Opisy ćwiczeń usprawniających język, wargi i żuchwę zostały wplecione w teksty obwieści. Dzięki temu gimnastyka narządów artykulacyjnych staje się naprawdę przyjemna i ciekawa.

Z okładki książki

 

 

 

 

Wierszyki na gibkie języki : gimnastyka mistrza języka / redakcja Maria Zagnińska.  Kraków : Wydawnictwo Greg, 2016.

„Wierszyki na gibkie języki” to książeczka, którą pokochają wszystkie dzieci. Zawiera zestaw zabawnych zwrotów i rymowanek, które powodują, że próbując je wypowiedzieć, można połamać sobie język – ale jednocześnie dzięki tym staraniom maluchy będą ćwiczyć dykcję i poprawiać wady wymowy. Każde wyrażenie służy poprawie artykulacji jakiejś głoski lub zbitki wyrazowej – ż, sz, l, r, trz… Trójstopniowa skala trudności pozwala nie tylko łatwiej zauważyć postępy, ale też organizować rodzinne zawody w poprawnym czytaniu – i świetnie się bawić! Kto przeczyta bez błędu, tata czy dziecko?

 

 

 

Z okładki książki

 

Wierszyki dźwięczne i ciche do utrwalania wymowy i pisowni głosek : a, e, i, o, u, y, ę, ą, m, n, ł, w, b, d, g, f, p, t, k, ch / Monika Lubina ; [il. Piotr Olszówka].  Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2015.

„Wierszyki dźwięczne i ciche” stanowią pierwszą część cyklu wierszyków do utrwalania wymowy i zapisu głosek i zawierają zbiór wierszy utrwalających głoski, których wymowę dziecko opanowuje zwykle w wieku 2-3 lat, ale zapis może mu sprawiać trudności jeszcze w pierwszych latach nauki w szkole podstawowej. Wierszyki powstawały jako pomoc do zajęć profilaktycznych z zakresu rozwoju mowy i pisowni oraz terapii logopedycznej. Mogą być też z powodzeniem wykorzystywane przez dzieci z rodzin dwujęzycznych, gdyż wymowę i zapis polskich głosek przedstawiają w najprostszy możliwy sposób, opierając się na współczesnej wiedzy logopedycznej. Dobór materiału głoskowego czyni wierszyki możliwymi do poprawnego wymówienia nawet przez dzieci z wadami wymowy. Dzieci bardzo pozytywnie przyjęły wierszyki, ponieważ są łatwe do wymówienia, a ich kolejność zgodna z naturalnym rozwojem mowy.

Fragment wstępu

 

 

 

 

Wierszyki drogowskazy do utrwalania wymowy i pisowni głosek : t, d, n, ń, j, l, r / Monika Lubina ; [il. Piotr Olszówka]. Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2015.

„Wierszyki drogowskazy” stanowią drugą część cyklu wierszyków do utrwalania wymowy i zapisu głosek. Poświęcone są utrwaleniu prawidłowej artykulacji i zapisu głosek:[t], [d], [n], [ń], [j], [l] oraz przygotowaniu dziecka do prawidłowej wymowy głoski [r]. Choć na rynku jest wiele publikacji dotyczących głoski [r], książeczka przedstawia zagadnienie w szerszej perspektywie.

Ze wstępu

 

 

 

 

 

Niepoważne wierszyki do utrwalania wymowy i pisowni głosek: ś, ź, ć, dź, s, z, c, dz, sz, ż, cz, dż / Monika Lubina ; [il. Piotr Olszówka]. Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2015.

 (…)„Niepoważne wierszyki” są trzecią częścią cyklu wierszyków utrwalających wymowę i zapis polskich głosek. Powstały one na potrzeby ćwiczeń wymowy oraz zapisu (profilaktyki i terapii) głosek dentalizowanych, sprawiających dzieciom najwięcej trudności. Zostały one przyjęte bardzo dobrze przez dzieci, ponieważ są bliskie ich wyobraźni. Korzystają też ze skarbca współczesnej wiedzy logopedycznej, udostępniając ją dziecku w sposób możliwie najbardziej przystępny. Wyróżnia je czystość fonetyczna, czyli taki dobór materiału, który pozwala dziecku skupić się na ćwiczonej głosce, bez zmagania się z kilkoma trudnymi głoskami jednocześnie. Z tego względu nadają się do ćwiczeń od pierwszego zetknięcia z głoską. (…)

Fragment wstępu

 

 

 

 

 

Wierszyki i zagadki logopedyczne / Agata Kwias. Warszawa : Wydawnictwo Akademickie "Żak" Teresa i Józef Śniecińscy, 2009.

            Prezentowana książka to zbiór wierszy i zagadek logopedycznych wraz z ćwiczeniami, przeznaczonych do utrwalania i automatyzacji wymowy głosek, po uprzednim wyćwiczeniu ich w izolacji, sylabach, wyrazach i zdaniach. Idea jej napisania powstała podczas praktyk logopedycznych w poradniach psychologiczno-pedagogicznych, a także w trakcie pisania pracy dyplomowej, gdzie dokumentowałam prowadzoną przeze mnie terapię dziesięcioletniej dziewczynki, u której stwierdziłam wadliwą artykulację głoski [r]. To dla Natalii pisałam pierwsze wiersze, aby nasza wspólna praca była jak najbardziej efektywna i zarazem atrakcyjna.

Fragment wstępu

 

 

Oprac. Anna Wesołowska

 

 

Copyright